FAQ

Ofte stilte spørsmål og svar

Generelt

Hva er Ikano Visa og hvorfor bør jeg ha det?

Ikano Visa er et litt annerledes kredittkort. Kortet er som navnet tilsier, tilknyttet Visa og Visa sitt internasjonale nettverk. I tillegg er kortet knyttet opp mot kjøpsfinansiering som gir deg mulighet for å velge delbetaling til en gunstig rente (9,9 %) og muligheter for betalingsutsettelse i alt fra 2 til 9 måneder på alle Visa-kjøp over 2 500 kr. Tilknyttet Ikano Visa er også fordelsprogrammet, som månedlig tilbyr spesialtilbud på produkter og tjenester i flere ulike bransjer.

Ikano Visa er et av markedets beste kredittkort. Kortet er gratis å få, ha og handle med. I tillegg inneholder kortet en kredittreserve skulle noe uforutsett inntreffe (for eksempel vaskemaskinen går i stykker, bilens bremseklosser må skiftes og lignende) eller dersom du ønsker å unne deg noe ekstra som du ikke har penger til akkurat i dag.

En annen ting er at alle bør ha to kredittkort. Ett som brukes daglig og ett som reserve. Det kortet som har best betingelser bør en bruke i det daglige. Reserverkortet derimot bør en oppbevare separat i tilfellet noe uventet skulle inntreffe.

Det anbefales å bruke kredittkort - som Ikano Visa - istedenfor vanlig bankkort når en handler på internett. På den måten vil du alltid få en oversikt over hva som er blitt belastet på kortet før betaling finner sted.

Hvor kan jeg bruke Ikano Visa?

Ikano Visa kredittkort kan du bruke på alle steder merket med Visa-symbolet, både butikker, servicesteder og minibanker. I Norge er det nesten 55 000 brukersteder, og totalt i hele verden finnes det mer enn 29 millioner brukersteder. Du kan også betale med Ikano Visa når du handler på nett.

Forsikring og ulike tilleggstjenester, inngår det fast i produktet?

Tankefeil-, reise- og avbestillingsforsikring inngår i ditt Ikano Visa. Les mer om når du er dekket av forsikringen og vilkår her. I tillegg tilbys i dag også Ikano Visa Betalingsbeskyttelse. Les mer  om betalingsbeskyttelse her.

Kundeservice

Ring oss på telefon +47 66 85 86 88. Linjene er åpne mandag til fredag 09.00 – 18.00.

Du kan også kontakte oss via vårt kontaktskjema.

Hvem står bak Ikano Visa?

Ikano Visa utstedes av Ikano Bank, et selskap i IKANO-gruppen. Selskapet er eiet av Kamprad familien, IKEAs grunnlegger. Ikano Bank ble etablert i Norge i 1991.

Søknad

Jeg ønsker å søke om kortet, hvordan går jeg frem?

Du kan søke om kortet ved å klikke på søk om kort i toppmenyen.

Hvordan sender dere ut kortene?

Kortet blir sendt hjem til deg i posten.

Hvilke krav setter dere for at jeg skal få Ikano Visa?

Du må ha fylt 23 år, ha fast inntekt, en ryddig økonomi og ingen betalingsanmerkninger.

Hvordan får jeg økt kredittgrensen på mitt kort?

Ønsker du å øke din kredittgrense kan du logge deg på Min Side, velge «Kontakt oss» og sende oss forespørselen der.

Har du ikke mulighet til å logge på Min Side kan du kontakte oss på telefon +47 66 85 86 88 (mandag – fredag 09:00 – 18:00).

Av hensyn til din sikkerhet og ditt personvern har vi dessverre ikke mulighet til å behandle forespørsler om kredittøkning per e-post.

Hvordan behandles søknaden?

Når du søker om kredittkort vil det innhentes kredittopplysninger, og vi vil foreta en kredittvurdering på bakgrunn av disse opplysningene. Uansett utfall vil du motta informasjon fra oss. Som søker vil du under denne prosessen motta et gjenpartsbrev som forteller at Ikano Bank har bedt om en kredittopplysning om deg.

Hvor gammel må jeg være for å søke om Ikano Visa?

Du må være 23 år.

Avslag på søknaden, og ønsker å vite hvorfor?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på +47 66 85 86 88. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 09.00 - 18.00.

Hvordan får jeg redusert kredittgrensen på mitt kort?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på +47 66 85 86 88. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 09.00 - 18.00.

Kortbruk

Hvilken bruksgrense har jeg på kortet mitt?

Kortets bruksgrense er tilsvarende den kredittrammen du har fått innvilget.

Hvor finner jeg PIN-koden?

Du kan bestille ny PIN-kode på Min side, under Mitt kort i venstremenyen. Får du ikke logget inn kan du bestille ny PIN-kode her.

PIN-koden kommer uansett i posten etter ca syv dager.

 

Varekjøp på Posten - hvordan belastes det?

Varekjøp på Posten regnes som et kontantuttak og belastes med de kostnadene kontantuttak over skranke medfører. Dette skyldes avtalen Posten har inngått i forbindelse med sine betalingsterminaler og er følgelig likt for alle kort.

Kan jeg overføre penger fra kortet til min bankkonto?

Ja, det kan du.

Du kan enkelt overføre fra ditt Ikano Visa til din bankkonto på Min Side. Logg inn og velg «Overfør penger her» i menyen til venstre.

For å overføre penger må du ha vært kunde i minst 6 måneder og foretatt minst 2 innbetalinger.

Prisen for tjenesten er 35 kr + 1 % av beløpet (maks  500 kr).
Du kan overføre inntil 50 000 kr.

Har du ikke mulighet til å logge på Min Side kan du kontakte oss på telefon +47 66 85 86 88 (mandag – fredag 09:00 – 18:00.

Av hensyn til din sikkerhet og ditt personvern har vi dessverre ikke mulighet til å behandle forespørsler om kontantoverføring per e-post.

 

Er det noen begrensninger i forbindelse med kontantuttak?

Uttak av kontanter i minibank og over skranke i bank er begrenset til 5 000 kr per 24 timer og totalt 10 000 kr fordelt på 10 uttak per løpende 30 dager.

Kortet blir avvist ved bruk både i minibanker og ved varekjøp. Hvorfor?

Grunnen til at kortet blir avvist kan være:
  • teknisk feil ved brukerstedet
  • du har tastet feil PIN-kode
  • du har nådd din kreditt-/bruksramme
  • din konto er sperret for bruk.

Sikkerhet

Er det sikkert å bruke Ikano Visa på internett?

Det anbefales å bruke kredittkort - som Ikano Visa - istedenfor vanlig bankkort når en handler på internett. På den måten vil du alltid få en oversikt over hva som er blitt belastet på kortet før betaling finner sted. I tillegg er det viktig å vise nettvett når en handler på internett. Ikke gjør innkjøp i ukjente butikker og/eller tvilsomme bransjer som spill, underholdning og erotikk.

Hva gjør jeg hvis kontoutskriften min inneholder ukjente transaksjoner?

Ta kontakt med oss så, hjelper vi deg. For at vi skal kunne gjøre dette på best mulig måte, er det fint om du sender oss:

  • kontoutskriften hvor ukjent transaksjon merkes
  • signert dokument om hvorfor du ikke vedkjenner deg merket transaksjon
  • eventuell tilleggsinformasjon som kan være relevant (jfr. fakturaer, kvitteringer, o.l.).

Skulle du finne flere ukjente transaksjoner, bør du vurdere å sperre kortet.

Hva slags garanti har jeg ved misbruk av kortet?

Det gis ingen garanti, men generelt blir transaksjoner som har blitt belastet et sperret kredittkort tilbakeført. Ikano Bank kan kreve en egenandel på henholdsvis 1 200 kr eller 12 000 kr. Valg av egenandel er avhengig av hvilken aktsomhet og/eller mangel på aktsomhet som er vist i forbindelse med at kortet ble misbrukt.

Er det sikkert å bruke kredittkort til å ta ut kontanter?

Det er like sikkert å bruke kredittkort til å ta ut kontanter som et vanlig bankkort.

Hva er NetAxept og PayEx?

NetAxept og PayEx er begge betalings- og logistikktjenesten for norske nettbutikker.

Hvordan kan jeg sikre meg mot misbruk?

Under følger råd om kortbruk som er utarbeidet for å bidra til og unngå misbruk:
  • Det er viktig å være klar over at et kredittkort er å anse som kontanter – behandle det deretter.
  • Ikke gi fra deg kortet eller legg det fra deg utenfor synsvidde.
  • Pass på at kortet er signert.
  • Makuler tilsendt PIN-kode – lær deg koden utenat. Dersom du likevel velger å skrive ned koden, kamufler koden på en slik måte at det på ingen måte er mulig for andre å skjønne at det er en PIN-kode, oppbevar den aldri sammen eller i nærheten med kredittkortet og skriv ikke koden i klartekst, som for eksempel i 7.-sansen, eller skjult blant telefonnumre.
  • Oppgi aldri PIN-koden til andre – heller ikke til familiemedlemmer, politiet eller banken.
  • Ikke tast PIN-koden dersom du blir iakttatt av andre.
  • Vær på vakt mot hjelpsomme personer (spesielt når du står i minibank).
  • Kontroller regelmessig at du har kortet ditt i behold.
  • Legg aldri fra deg kortet i baren, og sørg for å få kortet tilbake straks du har gjort et kjøp.
  • Sjekk om beløpet på kvitteringen stemmer før du signerer.
  • Ta vare på kvittering fra varekjøp og minibankuttak, slik at ikke uvedkommende får tilgang til ditt kontonummer. Kvitteringene kan også brukes som bevis i eventuell tvist mot brukerstedet.
  • Internett – utvis nettvett: Ikke gjør innkjøp i ukjente butikker og/eller tvilsomme bransjer som spill, underholdning og erotikk.

Hva gjelder netthandel, utvis nettvett:

  • Ikke gjør innkjøp i ukjente butikker og/eller tvilsomme bransjer som spill, underholdning og erotikk.
  • Unngå phishing - svindel ved at svindleren har kopiert et kjent nettsted og laget en adresse som likner originalen - ved å påse at en skriver riktig webadresse og ikke går inn på siden via en tilsendt link.
  • Vis ekstra aktsomhet når et nettsted du allerede er kunde hos, ønsker å innhente dine personlige opplysninger på nytt.

Hva er CVV2 og CVC2 kode?

Det er en verifiseringskode for transaksjoner hvor kortet ikke er fysisk til stede, for eksempel ved netthandel. Koden består av de 3 siste tallene i signaturfeltet bak på kortet. Mens CVV står for Card Verification Value og gjelder Visa-kort, står CVC for Card Verification Code og gjelder Mastercard-kort.

Hva er PayPal?

PayPal er en amerikansk betalingstjeneste på nettet. Den er bygd for enkel overføring av penger via internett.

Hva er BankID?

BankID er elektronisk identifisering og signering på nett. Du er vant til å identifisere deg med pass, førerkort eller bankkort. På nettet kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er. Isteden for å skrive under med kulepenn kan du bruke din BankID til å signere elektronisk.

Bankene har ulike typer sikkerhetskort. Det kan for eksempel være et kort med forhåndstrykte koder, en elektronisk kodebrikke som genererer engangskoder eller et kort med kortleser.

BankID består av ditt fødselsnummer, engangskoden du får fra sikkerhetskortet og det personlige passordet du har valgt. 

Sikkerhetskortet blir ofte tatt for å være BankID, men BankID er det elektroniske sertifikatet som er lagret sentralt hos Nets. BankID er altså ikke en fysisk gjenstand.

Er BankID sikkert å bruke?

Ja, bruk av BankID er sikkert. Bankene jobber kontinuerlig med sikkerheten i BankID gjennom BankID Samarbeidet. Trusselbildet er stadig i endring, og dette gjør at et godt samarbeid mellom bankene er nødvendig. I tillegg til sikkerhet er bankene opptatt av brukervennlighet. Disse to faktorene kan være vanskelige å kombinere, og bankene legger ned mye ressurser i å gjøre BankID både sikkert og brukervennlig.

Verified by Visa

Må jeg foreta meg noe for å benytte tjenesten?

Verified by Visa blir automatisk tilgjengelig for deg når du skal handle på nett med kortet ditt, men har du ikke BankID allerede må du skaffe deg dette gjennom din hovedbank.

Trenger jeg innlogging?

Du trenger ikke forholde deg til noen ny innlogging med passord. Det eneste du trenger er BankID eller BankID på mobil.

Hvordan fungerer Verified by Visa?

Når du handler hos en nettbutikk som er tilsluttet ordningen vil det dukke opp et vindu på skjermen, hvor du må verifisere kjøpet med din BankID eller BankID på mobil.

Kan jeg handle med mitt kort på et nettsted som ikke er tilsluttet Verified by Visa?

Ja, det er ikke noe i veien for å handle på nettsteder som ikke er tilsluttet denne funksjonaliteten.

Jeg skal gjøre et kjøp på nett, men vinduet for verifisering med BankID dukker ikke opp. Er det noe galt?

Da er ikke nettstedet tilsluttet tjenesten Verified by Visa.

Du kan likevel gjennomføre kjøpet.

Hvorfor har Ikano valgt å benytte Verified by Visa?

Vi har valgt å benytte denne tjenesten for å øke sikkerheten for deg som kunde når du handler på nett.

Hva er Verified by Visa?

Det er en gratis tjeneste utviklet av Visa for å forhindre svindel og bedrageri i forbindelse med netthandel. Det innebærer at når du gjør et kjøp på nett med ditt Visa-kort verifiserer du kjøpet med BankID eller BankID på mobil.

Hvordan legitimerer jeg meg?

Du legitimerer/signerer ditt kjøp med BankID eller BankID på mobil.

Hvordan skaffer jeg meg BankID?

Du kan bestille BankID hos din hovedbank. Les mer om BankID på bankid.no.

Jeg ønsker ikke å benytte BankID. Hva kan jeg gjøre da?

Da kan du dessverre ikke lenger handle på nettsteder som er tilsluttet Verified by Visa.

Koster tjenesten noe for meg?

Nei, tjenesten er kostnadsfri for deg som kunde.

Må jeg ha BankID for å kunne handle på nett på mitt kort?

Ja, om et nettsted er tilsluttet Verified by Visa trenger du BankID for å kunne verifisere og gjennomføre et kjøp.

Sperring/Misbruk

Jeg har mistet kortet eller blitt frastjålet kortet mitt, hva gjør jeg?

Dersom du er uheldig og mister eller blir frastjålet ditt kredittkort, må du straks sperre det for å unngå misbruk. Dette gjøres ved å ringe +47 66 85 86 88.

Du kan også sperre kortet ditt ved å logge deg inn på Min Side. Velg Sperr kort i menyen til venstre. Ønsker du et nytt kort, velger du Nytt kort etter at det gamle er sperret.

Egenandelen, hvor stor blir den ved misbruk?

I henhold til "Avtalevilkår for kredittkortet Ikano Visa" og avsnitt 8 vedrørende "Ansvarsforhold", så kan egenandelen settes til 1 200 kr eller 12 000 kr, avhengig av graden av utvist uaktsomhet i forbindelse med misbruket. Forklaring og dokumentasjon av hendelser som inntraff i forbindelse med misbruket er deretter avgjørende for å avgjøre graden av utvist uaktsomhet og følgelig også størrelsen av egenandelen. For mer informasjon, gå inn på produktets vilkår.

Reise- og avbestillingsforsikring

Hvem dekker forsikringen?

  1. Innehaver av Ikano Visa
  2. Familiemedlemmer – Med familiemedlemmer menes kortinnehavers ektefelle/samboer/registrerte partner og hjemmeboende barn under 23 år.
  3. Familiemedlemmene er dekket selv om de reiser alene, så lenge reisen er betalt med Ikano Visa.
  4. For at forsikringen skal gjelde må man være folkeregistrert i Norden.

Hva gjør jeg hvis uhellet er ute?

Ved skade eller sykdom skal skademeldingsskjema sendes inn så fort som mulig. Har du spørsmål eller trenger hjelp til noe rundt skademelding, ta kontakt med Crawford på telefon +47 67 55 25 00 eller e-post ikano@crawco.no

Last ned skademeldingsskjema her.

Når er jeg dekket av forsikringen?

For at forsikringen skal gjelde må du huske at:

  • Ditt Ikano Visa må være gyldig under hele reisen.
  • Over 50 % av reisen må være betalt med ditt Ikano Visa.
  • Du må ha kjøpt reisen av en organisert reisearrangør, et transportselskap eller hotell.
  • Reisens utgangspunkt må være Norden.
Kikk her for å se fullstendige vilkår og dekning.

Hva koster forsikringen?

Forsikringen er inkludert i kortet, og du er automatisk dekket så lenge mer enn 50 % av reisen er betalt med Ikano Visa.

Hvor finner jeg forsikringsbevis?

Forsikringsbeviset finner du sammen med forkjøpsinformasjonen her. I tillegg må du kunne fremvise kvittering som viser at mer enn 50 % av reisen er betalt med kortet.

Min Side

Hva er Min Side?

Min Side er din nettbank hos oss. Ved å logge deg inn på Min Side får du full oversikt over ditt kundeforhold. Du kan blant annet sjekke saldo og tilgjengelig kreditt, laste ned tidligere fakturaer osv. 

Min Side oppdateres daglig. Informasjon om tjenesten sendes ut sammen med kortet ditt.

Hvordan får jeg tilgang til Min Side?

Du logger enkelt inn på Min Side ved å benytte din BankID.

Hvordan logger jeg meg på Min Side?

Du kommer til Min Side ved å klikke på "Logg inn" øverst til høyre. Deretter bruker du din BankID for å logge inn.


Hva gjør jeg hvis jeg ikke har BankID?

Da må du ta kontakt med din bankforbindelse for å opprette en personlig BankID.

Faktura

Hvordan bytter jeg til eFaktura?

Avtale om eFaktura oppretter du i nettbanken din. Det kan gjøres på to måter:
  • Si "ja, takk" når forespørselen kommer automatisk etter at du har betalt en tilsendt faktura
  • Registrer selv når du ønsker å opprette en ny eFaktura avtale

Er eFaktura tilknyttet Ikano Visa?

Ja, Ikano Visa er tilknyttet eFaktura. Når du betaler fakturaen din i nettbanken, vil du få spørsmål om du ønsker å opprette en eFaktura-avtale.

Vi gjør oppmerksom på at i dagens eFaktura-løsning fremkommer minimumsbeløpet i betalingsfeltetet og ikke utstående beløp (ny saldo). Hvis du ønsker det, må du selv endre beløpet når eFakturaen skal betales.

Kan jeg endre beløpet på mottatt faktura?

Ja. I nettbanken er det mulig å endre beløpet på en mottatt eFaktura. Det gjøres fra den siden hvor eFakturaen ligger. Se etter "Endre" i eFakturaens menyfelt.

Fakturaen forfaller mens jeg er ute på reise, hva gjør jeg?

Du kan betale deler av fakturaen din på forhånd. Bruker du nettbank, kan du legge inn et visst beløp til forfall (3 % av antatt faktura sum, minimum 250 kr). På denne måten vil ikke eventuelle inkassorutiner bli igangsatt.

Hvor mye må betales ved fakturaforfall?

Ved fakturaforfall må man betale 3 % av benyttet kreditt, minimum 250 kr.

Jeg har mottatt en purring selv om jeg har betalt, hva gjør jeg?

Har du betalt en av de siste dagene, kan betalt beløp trekkes fra neste faktura. Betaling etter utskriftsdato vil fremkomme på neste faktura.

Kan jeg dele opp betalingen av mottatt faktura?

Ja, det kan du. Det eneste du må betale hver måned er et minimumsbeløp tilsvarende 3 % av benyttet kreditt (minimum 250 kr). Månedsrenten på 1,6 % vil påløpe dersom du ønsker å dele opp betalingen.

Hva er min eFakturareferanse?

Din eFakturareferanse er ditt kundenummer (8 siffer). Dette nummeret finner du øverst til høyre på alle fakturaer du mottar fra oss.

Har du eFaktura men ønsker å få faktura i posten?

Endringer i forbindelse med opprettet eFaktura-avtale gjøres i nettbanken din. For mer informasjon, kontakt din bank direkte.

Hvor ser jeg hvor mye som er utestående på min eFaktura?

I din nettbank og i sammenheng med din eFaktura, finnes en informasjonsknapp som fører deg til all fakturainformasjon.

Hvor ofte og når kommer fakturaen?

Du vil motta fakturaen rundt den 10. hver måned. Fakturaen vil ha forfall den 20. samme måned.

Når begynner eventuelle renter å løpe?

Du vil motta fakturaen for foregående måned rundt den 10. hver måned. Den vil ha forfall den 21. samme måned. Først etter denne datoen beregnes renter. Dette er tilfelle både ved varekjøp og kontantuttak.

Betingelser og vilkår

Hva koster det å bruke Ikano Visa?

Det koster deg ingenting å handle med Ikano Visa i Norge. Dette er fordi kortet ikke har noen etablerings- ellers årsavgift, og det påløper ingen ekstra kostnader når du gjør et varekjøp i Norge. Handler du eller tar du ut kontanter i utlandet, legges det til et valutapåslag på 1,75 %.

For en fullstendig oversikt, se Prislisten som ligger under Produktinformasjon. Her vil du finne de til enhver tid gjeldende betingelsene.

Hvilke rentebetingelser har Ikano Visa?

Ikano Visa har blant kredittkortmarkedets laveste renter, det vil si renter som påløper dersom du velger å utsette deler av fakturaen. Dette er tilfelle ved varekjøp. Se prislisten som ligger under Produktinformasjon for å lese de til enhver tid gjeldende betingelsene.

Kredittid vs. betalingsutsettelse, hva er forskjellen?

Betalingsutsettelse er den tiden du får fra du kjøper varen til en faktura er mottatt og forfaller til betaling. Ikano Visa gir deg inntil 50 dagers rentefri, utsatt betaling alt avhengig av når i perioden du kjøper varen. Kredittid, derimot, inntreffer hvis du velger å betale kun deler av fakturaen (minstebeløpet er 3%, minimum 250 kr), og utsetter det resterende beløpet til senere.

Nominell og effektiv rente, hva er forskjellen?

Forskjellen er at nominell rente kun er basert på rentesatsen. Den effektive renten inneholder derfor alle kostnadene som kommer i tillegg som f.eks. fakturagebyr eller renters renter.

Valutapåslag, hva er det?

Valutapåslag er en avgift kortutsteder tar for å sikre seg mot uheldig kursutvikling fra kortholder benytter kortet til betaling faktisk finner sted. Påslaget ligger som regel på 1,75 %. Det vil si at bruker du en tusenlapp på et hotell, tar kortutsteder 17,50 kr for å sikre seg mot et mulig kurstap.

Hvordan avslutter jeg kortet?

For å avslutte kortet, må du sende oss en skriftlig melding per post, faks eller e-post. Meldingen må inneholde fødsels- og personnummeret ditt, samt kortnummer. Samtidig ber vi deg om å klippe kortet i to og returnere det til oss. Kortet kan ikke avsluttes før eventuelt utestående beløp er fullt innbetalt.